Jäähdytinnesteet

Kaikki mitä tarvitsee tietää jäähdytinnesteistä

Nykyaikaiset polttomoottoreiden jäähdytinnesteet valmistetaan pääasiassa monoetyleeniglykolista ja korroosiolta suojaavista lisäaineista. Vanhoihin moottoreihin yleisesti sopii BS 6580:2010-standartin vihreä jäähdytinneste. Valvoline Multi-Vehicle jäähdytinneste on turvallinen vaihtoehto, jos ei ole täyttä varmuuttaa oikeasta nesteestä. Muista kuitenkin olla tarkkana valmistajan rajausten kanssa!

Mistä tiedän mikä jäähdytinneste sopii minun autooni? Mikä jäähdytinneste / pakkasneste minun autooni?

Yleensä auton oikean jäähdytinnestetyypin löytää paisuntasäiliön kannesta. Tarpeen tullen sopivuutta voidaan kysyä suoraan myyjältä. Uudet moottorit, jotka sisältävät kevytmetallia vaativat käytettäväksi nitraatti-, amiini-, fosfaatti- ja silikaattivapaita nesteitä, sillä ne suojaavat kevytmetalliseoksia syöpymiseltä. Vastaavien jäähdytinnesteiden lisäaineet ”hiotaan” kohdalleen moottorivalmistajien vaatimusten mukaan. Eri värit helpottavat niiden erottamista, mutta pelkän värin perusteella ei voi valita oikeaa jäähdytinnestettä. Valmistajilta löytyy samalla väriaineella merkittyjä ja silti toisistaan poikkeavia nesteitä. Muista tarkistaa tuotteen etiketistä sille myönnetyt hyväksynnät ja vertaa niitä moottorin valmistajan vaatimuksiin.

Huom! Glykolipohjaisia nesteitä ei tulisi milloinkaan sekoittaa biopropyleeni-nesteiden kanssa.

Faktoja jäähdytinnesteestä ja jäähdytysjärjestelmästä

100% jäähdytinneste jähmettyy -15°C … -20°C lämpötiloissa, mutta sen pakkaskestävyyttä voidaan parantaa lisäämällä vettä. Tämän takia jäähdytinestettä käytettään aina vesiseoksena ja yleisin suhde on 1:1. Rikas seos ei jäädy, mutta juoksevuus heikentyy glykolin kiteytymisen vuoksi. Tämän seurauksena jäähdytinvesi kiertää puutteellisesti moottorissa.

Tislattua vettä suositellaan käytettäväksi jäähdytinnesteen kanssa vaikka hyvälaatuinen vesijohtovesi olisikin riittävän puhdasta.

Jäähdytinnesteen vaihtotarve ei yleensä synny pakkasenkestävyyden heikentymisestä. Tarve nesteen vaihtoon syntyy, kun lisäaineiden teho heikentyy ajan kuluessa ja neste happamoituu aiheuttaen moottorin sisäistä syöpymistä. Yleinen vaihtoväli onkin n. 2 vuotta riippuen nesteestä. Ensisijaisesti noudatetaan moottorin valmistajien suosituksia.

Käytetty jäähdytinneste hävitetään ongelmajätteenä. Se sisältää korroosion estoon tarkoitettuja kemikaaleja sekä siihen jäähdytinjärjestelmästä liuenneita rakasmetalleja.

View as Ruudukko Luettelo

Tuotteet 1-12 / 36

Sivu
per sivu
Aseta laskevaan järjestykseen
View as Ruudukko Luettelo

Tuotteet 1-12 / 36

Sivu
per sivu
Aseta laskevaan järjestykseen