KOLMIPYÖRÄKESKIVIIKKO - MotorMarket tutustumassa 3-wheeler projektiin
MotorMarket oli eilenn moikkaamassa SAMKin kakkosvuoden konetekniikan insinööreiksi opiskelevaa @Samk3wheeler ryhmää ja ihastelemassa heidän toimestaan valmistuvaa kolmipyörää!
Valmistuva kolmipyörä on opiskelijoiden itsensä suunnittelema ja toteuttama. Mukana on toki vastuuopettaja, mutta ensimallinnuksesta lähtien on kaikki nuorten miesten omaa käsialaa. Tekemällä oppii ja on mahtavaa miten opintoihin nivoutuu tällaisia projekteja, joista opiskelijat saavat itselleen tulevaisuuteen aivan varmasti roppakaupalla ammennettavaa. 3-wheeler ryhmään kuuluvat Jasper, Lassi, Emil, Arttu, Joonas ja Erkki. Tekijöitä on kaiken kaikkiaan kuusi, mutta tavoitteita on tasan yksi — valmis 3-wheeler, joka mm. ohjattavuudeltaan peittoaa edeltäjänsä. Kolmipyörää rakennetaan SAMKin tiloissa ja siinä käytetyt osat ovat enimmäkseen kierrätettyjä, mm. vuonna 2019 valmistuneen edeltäjänsä osia. Vihreää ajattelua, siitä pisteet. Toki paljon uuttakin on hankittava, ostoslistalla ovat mm. jarrupalat ja alatukivarret.

Kuvassa 3-wheeler ryhmään kuuluvat Joonas, Jasper, Arttu, Lassi ja Emil.
Projektista kertyvät opintopisteet ovat selvästi porukalle kakkossijalla, sillä 3-wheeleriin uppoaa aikaa ja vaivaa. Tavoitteena on tietenkin valmis kolmipyörä, mutta se mille asteelle valmiiksi tämä ryhmä vehkeen saa, on vielä kysymysmerkki. Mahdollisesti seuraavat innokkaat opiskelijakaverit jatkavat hiomista, jos tältä sakilta jää vielä viimeisteltävää. Visioita ja ideoita on vaikka ja mitä ja tulevista koeajoista siintää jo unelmia. 1200 kuutioisella 100 hevosvoiman koneella painelisi kevyesti lähes pariasataa! Varsinkin kun tähän projektiin käytetyn ensimmäisen rakennetun kolmipyörän kehikosta on riisuttu osa ja korvattu kevyemmällä, on painoa saatu tiputettua runsaat sata kiloa.
Turbotuksestakin kaverit naurahtaen kertovat haaveilevansa, mutta samaan hengenvetoon toteavat, että aikataulullisista ja taloudellisista syistä on toki projektissa edettävä jonkin verran jalat maassa ja järki päässä. Unelmia saa ja pitää olla. Koeajot tullaan joskus tulevaisuudessa kuitenkin aluksi suorittamaan lähialueella nopeusrajoitusten puitteissa. Ensimmäistä 3-wheeleriä testasi itse JJ Lehto Alastarolla, mutta tämän kolmannen SAMKilta valmistuvan menopelin enkkoja haaveilevat työryhmän jäsenet itse pääsevänsä testaamaan!

Vauhdin Maailman kirjoittama artikkeli 3Wheelerin koeajosta Alastaron moottoriradalla.
Juttu jatkuu ylhäältä --->

Kolmipyörän parissa riittää puuhasteltavaa.
Tekijät esittelevät valmistuvaa menopeliä ylpeydellä ja etenkin kolmipyörän keulalla komeilevaa jousitusta. 3-wheeleriin asennettu vaakasuuntainen jousitus tulee takaamaan paremman ohjattavuuden, ja onhan se myös näyttävä! Ohjattavuuteen on haettu pehmeyttä ja herkkyyttä käyttämällä samanlaisia jousia kuin Lamborghini Gallardossa ja Audi R 8:ssa. Jousia muokkaamalla, mm. lyhentämällä alkuperäisistä, ne on tehty juuri tähän projektiin sopiviksi.

Yksi seuraavista työvaiheista on saattaa tukivarsien pystyliike jouseen kohdistuvaksi vaakaliikkeeksi.
Odotetaan mielenkiinnolla miten projekti edistyy ja toivotaan, että menopeli saadaan yleisön nähtäväksi lähiaikoina, vaikka tulevassa MotorShow & StuntFestissä Porin Raviradalla!
Edelliseen 3-wheeler projektiin voit tutustua YouTubessa.

Toim. huom. Tekstin on kirjoittanut MotorMarketin markkinointisuunnittelija, jolla tekniikkatietämys on rajallinen, mutta kiinnostus kaikkeen uuteen loputon.